دکوراسیون با محصولات مدرن و کلاسیک

دکوراسیون با محصولات مدرن و کلاسیک

دکوراسیون با محصولات مدرن و کلاسیک

شباهت و تفاوتها: سه عبارت معماری داخلی ، طراحی داخلی و دكوراسیون داخلی معمولا به غلط به جای یكدیگر مورد استفاده قرار می گیرند.
گرچه هر سه بخش های مشتركی با هم دارند و هدف همه ی آنها بهبود كیفیت زندگی از طریق بهبود فضاست
، اما مترادف هم نیستند. تخصص معماری داخلی در مقیاس انسانی و در ارتباط با فضاهای عمومی و شخصی است.
مباحث تخصصی مرتبط با معماری داخلی مباحثی چون روانشناسی رفتار ،
ساختارها و خدمات پشتیبانی ، مواد و مصالح ساختمانی ، رسانه های ارتباطی ، ارگونومی و .. است.
در طرف مقابل دكوراتورها كسانی هستند كه تنها با سطح ظاهری فضا سرو كار دارند. اغلب آنها دوره های تخصصی را گذرانیده و آموزش دیده اند.
بسیار واضح است كه علیرغم اشتراكات بسیار ، این سه رشته مترادف هم نیستند
و در حوزه ای كاری متفاوتی فعالیت فعالیت می كنند. جامعه طراحان داخلی آمریكا ،
طراح داخلی را چنین تعریف می كند: متخصصی برای طراحی فضاهای داخلی با عملكرد و كارایی بالا
كه تخصص خود را از طریق آموزش های رسمی كسب كرده است.
مهمترین بخش حرفه ی یك طراح داخلی ، داشتن هنر و علم درك رفتار مردم به منظور ایجاد فضاهای كاربردی خلاقانه درون ساختارهایی ست كه
معماران داخلی طراحی كرده اند.

7 اصل در طراحی داخلی:

1 نور( عنصری كه توان دیدن را به فرد می دهد)
2. فرم( توده ی فیزیكی یك شی است كه سه بعدی بوده و وزن دارد)
3. فضا ( همان محدوده ی در دسترس كاربر است)
4. بافت ( مشخصه ای از یك شی ، كه با لمس كردن یا دیدن به چشم می آید)
5. شكل ( خط بیرونی یك شی را تكیل می دهد) 6
. رنگ ( همان خاصیت بصری فرم است)
7. حجم ( عنصر مهم طراحی داخلی است كه بصورت اجسام توپر تو خالی نمایان گشته است).
سبك شناسی : آسیا منطقه ای است بزرگ با سبكهای مختلفی چون
: ایرانی ، هندی ، چینی ، عربی و ژاپنی. در فرهنگ شرق دور یك اصل مهم حكفرماست
و آن اصل رابطه با طبیعت است. فرهنگ شرق دور با رمز و راز و غرق دن در نیروهای طبیعت عجین شده است.
استفاده از رنگهای گرم از مشخصات سبكهای آسیایی است.
جهان بینی شرق دور بر اساس تعادل و تعامل میان یین و یانگ است.
بر اساس این نظریه ، جهان متكی بر اصول مثبت و منفی ای است كه در همه چز نفوذ كرده است.
از ویژگیهای سبك ژاپنی می توان به : سبكی فراخ – سادگی – روشنی و … اشاره نمود.
یكی از اصول این نوع طراحی كم كردن جزئیات و توجه به سادگی است.
باغ آرایی ژاپنی یكی از معروفترین شیوه های طراحی فضا ی سبز است.
این شیوه بر پایه استفاده از آب ، سنگ ، سنگریزه و .. استوار است.

سبک جدید دکوراسیون با محصولات مدرن و کلاسیک

سنگ در این فرهنگ مقدس است. ژاپنی ها در مكتب شینتو معتقدند سنگ روح طبیعت را در خود جای داده است.

  مقاله طراحی داخلی و دکوراسیون چینی ها در طراحی داخلی تابع سه اصل زیر اند: سادگی ، انرژی و طبیعت.

كاربرد چوب بعنوان یك متریال طبیعی زیاد در این سبك به چشم می خورد.

فنگ شویی

سبكی است از زیبایی شناسی چینی! این سبك جزیی از فرهنگ خاور دور است. فنگ شویی در صدد اعتدال بخشیدن میان انرژی هاست.

مهمترین اصل فنگ شویی پرهیز از انباشتگی و بی نظمی است.

مبانی هنرهای تجسمی: هنرهای تجسمی به آن دسته از هنرهایی گفته میشود كه قابلیت شكل پذیری و تجسم دارند و مستقیما با خس بینایی قابل درك اند.

مبانی هنرهای تجسمی را می توان به قاعد درك زبان بصری و ایجاد اثر در

هنرهای تجسمی تعبیر نمود. همه ی عناصر هنر تجسمی از عناصر بصری معینی شكل گرفته اند. كیفیات بصری عبارتند

از روابطی كه در روند سازمان دادن و نظم بخشیدن به عناصر بصری مطرح می شوند.

نوع استفاده از عناصر بصری در اثر تجسمی كیفیت حسی خاص و عمومی ایجاد می كند.

تضاد و كنتراست می تواند باعث توجه و تاكید بر موضوع خاصی در یك تابلو نقاشیباشد و القا كننده ی حس آرامش و سكون و یا … شوند.

روند سامان بخشیدن به یك اثر هنری تركیب یا كمپوزیسیون نامیده می شود.

در تركیب بندی است كه وحدت اثر بعنوان كلی كه دارای انسجام درونی است ،

تحقق می یابد. در یك تركیب موفق اجزا از كل قابل تفكیك نیستند.

كادر یا قاب تصویر محدوده ی فضا یا سطحی است كه اثر تجسمی و تصویری در آن ساخته می شود.

بطور كلی منظور از كادر ، همان محدوده ای از سطح است كه هنرمند برای ارائه و اجرای اثر خود بر می گزیند.

فضای درونی یك كادر زمانی معنا پیدا می كند كه یك عنصر بصری در درون كادر انرژی بصری آنرا فعال نماید.

سبک جدید دکوراسیون با محصولات مدرن و کلاسیک

كیفیات بصری عبارتند از : 1. تناسب 2. تعادل 3. تقارن 4. وحدت 5. توازن 6. تاكید 7. كنتراست 8. حركت 9. ریتم 10. هماهنگی چیدمان : اصول اولیه : 1. توجه به كاربری فضا و روانشناسی موقعیت 2. شناخت سبك متداول در چیدمان 3. روانشناسی رنگ 4. محل قرارگیری 5. شناخت كادر در طراحی داخلی 6. ارگونومی 7. شناخت تاثیر نور 8 . شناخت سبك 9. فضاهای كلاسیك.

سبك انگلیسی : ویلیام اند مری ( برای چیدمان فضاهای ویلایی رسمی با استفاده از رنگهای گرم بكار می رود) – كوئین آن ( در فضاهای كوچك و رسمی با رنگهای روشن و تزئینات كم ) – جورجین ( از مهمترین سبكهای دكوراسیون و سبكی كاملا رسمی و كلاسیك است) – برادران آدامز – هپل وایت ( سبكی رسمی با حسی خنثی – مردانه و زنانه بصورت تلفیقی-) – شرایتون ( سبكی خنثی با استفاده از یك سری كارهای لولا دار) – چیپن دیل.

سبك های فرانسوی

: باروك ( بیشتر در كشورهای عربی و هندی بكار می رود ، پارچه كوبی روی دیوار در این دوره ابداع شد. كاخ ورسای نمونه ای است از این سبك) – روكوكو ( سبكی است شاد با رنگهای طلایی كه در ایران بسیار استفاده می شود) – امپایر یا امپراطوری ( كه بیشتر در فضاهای نظامی با تزئینات جدا تراشیده دیده می شود) – ویكتورین. در سبك فرانسوی خطوط عمودی و افقی حذف می شود و خطوط منحنی بخود می گیرند. خطوط دیوارها به آرك تبدیل می شود. فضای مدرن : توجه كامل به ارگونومی – استفاده از متریال و ایده های جدید – ایجاد تصاد در فضاها – ایجاد تعادل كاملا نامتقارن – توجه به رنگ قبل از توجه به فرم – استفاده ی حداكثری از نور – مبلمان محدود – استفاده از رنگهای تند در كنار سفید ، سیاه و خاكستری – استفاده از رنگ قرمز برای ایجاد فضای تاكیدی – استفاده از فضاهای مینیمال – استفاده از فضا و وسایل بصورت چند كاربری.

توصیه های كاربردی در طراحی داخلی :

1. استفاده از هاله ای از رنگ صورتی در اتاق های كم نور و كم وسعت به همراه استفاده از پرده ها ، مبلمان و دیوارها با تركیبی از رنگ سفید و كرم. می توانیم اتاقهای بی روح و بی رنگ را به وسیله ی نصب پرده های خوش رنگ و طرحدار با نوارهای طلایی و یراق های منگوله دار می توان به محیطی تازه تبدیل نمود.

منبع:
https://elearnpars.org/article/Interior-design-and-decoration-article

زیبا زندگی کنید!

دکوراسیون2

عملکرد
اولین عنصری که در بدو امر باید مدنظر قرار گیرد عملکرد و نحوه استفاده از فضای داخلی است.

یک چهار دیواری می‌تواند به عنوان اطاق خواب، نشیمن، اطاق بچه، آشپزخانه، سالن ورزش، فروشگاه یا اداره

شخص معین برای فعالیت مشخص قرار گیرد…. ضروری است

با استفاده از عواملی چون نورپردازی و چیدن مبلمان تقسیم گردد تا عملکرد هر یک دقیقآ مشخص شود.

افراد


نیازهای یک خانواده پر جمعیت با احتیاجات فردی مجرد یکسان نیست.

وجود اطفال خردسال قهرآ نوع خاصی تزئین را دیکته میکند خصوصیات روانی افراد خانواده

و زمانی را که با هم یا جدا از هم در منزل صرف میکنند نیز از عواملی مهم در ارایش خانه بشمار میرود

لذا منظور داشتن سلیقه کلیه اعضای خانواده ضروری است.

آسایش
در نظر گرفتن آسایش ساکنان خانه بیش از زیبائی در دکوراسیون واجد اهمیت است.

اطاق زیبا اما غیر قابل استفاده تدریجا به جایگاه ارواح بدل میگردد! محل کار زندگی یا استراحت

چنانچه شرایط مناسب و راحتی فراهم ننماید دارای فضای سنگین و کسالت بار شده افراد را

از خود گریزان خواهد نمود نقش عمده معماری و تزئین داخلی در حقییقت ایجاد محیطی مناسب برای زیستن و فعالیت های انسانی است.

ویژگیها
منظره اطاق، میزان نور طبیعی و خصوصیات معماری ساختمان از دیگر عواملی هستند

که قبل از شروع تزئین باید مدنظر قرار گیرند.این عوامل اجزا ثابتی را تشکیل میدهد که تغییر آنها

و پس از اتمام کار دیگران امکان پذیر نیست لذا ترکیب بندی را طوری باید انجام داد که از جنبه‌های مثبت این ویژگی‌ها حداکثر بهره‌ برده‌شود.

نقشه
انجام کار چه در ساختمانی نو و چه تغییر دکور یک ساختمان کهنه باشد باید با در نظر گرفتن

شکل فضا و پیاده کردن نقشه آن صورت گیرد. کشیدن نقشه یکی از ضروری ترین اقدامات است.

سبک جدید دکوراسیون با محصولات مدرن و کلاسیک

مبلمان یا تغییر رنگ بر روی نقشه امری ساده و بدون خرج است

اما ارتکاب هر اشتباه پس از اتمام کار به قیمت صرف هزینه اضافی و دوباره کاری است .

نقشه نه تنها فضای قابل استفاده را پیشاپیش نمایش میدهد بلکه به کمک ان میتوان تعداد و اندازه اثاثه مورد نیاز را نیز مشخص کرد.
نور
ضمن کشیدن نقشه مناطقی که از آنجا نور طبیعی به داخل تابیده میشود

و نواحی تاریک، همچنین تعداد چراغهای سقفی و آباژور با تعیین محل دقیق آنها لازم است

مشخص گردند محاسبه رو شنائی عمومی و نقاطی که احتیاج به نور بیشتری برای مطالعه یا کار دارند واجد اهمیت خاصی است.

سطوح
سطوح اصلی اتاق شامل سقف و کف ودیوار ها است؛ پرده‌ها روکش مبل و صندلی، سطح درها و پنجره ها نیز سطوح کوچکتر را تشکیل می دهند.

رنگ، نقش، بافت در بزرگ یا کوچک جلوه دادن اتاق موثر است نقوش درهم و رنگهای تند بر سطوح مذکور

قدرت جلب توجه بیشتری داشته و فضا را شلوغ و کوچک خواهند کرد.تاقچه ها، رف ها، ارسی ها، هشتی ها، حوض ها و باغچه ها تنها

شماری از عناصر کالبدی طراحی داخلی در ایران هستند. روش معماران گذشته ایرانی در به کارگیری این عناصر،

در راستای آن بوده تا از جذابیت فرم کاسته شود و به غنای فضا افزوده گردد. این همان هندسه همراه با تزئینات است.

به نظر می رسد طراحی داخلی در ایران، از یک سو در چنبره نوستالژیای تاقچه ها، رف ها و اُرسی های قدیم

گرفتار مانده و از سوی دیگر به دکوراسیون و ابعاد دراماتیک و تزئینی فضاها تقلیل یافته است.

ارسال نظر